با موضوع شطرنج را از کجا شروع کنیم؟ در خدمت شما عزیزان هستیم. همانطور که میدانید شطرنج یک بازی منطقی است که از دو نفره و با استفاده از تخته و قطعات خاص انجام میشود. این بازی از قدیمی ترین بازیهای استراتژیک شناخته شده است و تاکنون محبوبیت بسیار زیادی دارد. شطرنج نیازمند تمرکز، تفکر استراتژیک، برنامهریزی و پیشبینی حرکات حریف است.
هدف اصلی این بازی، تسخیر شاه حریف و جلوگیری از حرکتهای او به طوری که شاه حریف در وضعیت شاه مات (تهدید شکست) قرار گیرد. این بازی تا زمانی ادامه مییابد که یکی از بازیکنان شاه حریف را تسخیر کند یا به تساوی (مساوی) برساند.
شطرنج یک بازی فوقالعاده جذاب و آموزنده است که میتواند بهبود تفکر منطقی و استراتژیک شما را فراهم کند.
شطرنج را از کجا شروع کنیم؟
برای اینکه بتوانید شطرنج را به صورت حرفه ای شروع نمایید، بهتر است در کلاس های آنلاین و یا حضوری شطرنج شرکت کنید.
شرکت در کلاسهای شطرنج میتواند بسیار مفید و موثر باشد، اگر شما به این بازی علاقهمند هستید یا میخواهید مهارتهای خود را در این زمینه بهبود بخشید. شرکت در کلاسهای شطرنج میتواند به شما کمک کند تا مهارتهای تحلیلی، استدلال منطقی و تصمیمگیری خود را تقویت کنید. همچنین، بازی شطرنج میتواند به شما کمک کند تا تمرکز و توجه خود را بهبود بخشید و بهبود بخشیدن به مهارتهای اجتماعی و ارتباطی خود بپردازید.
هرچند که شرکت در کلاسهای شطرنج میتواند مفید باشد، اما برای برخورداری از این مزایا، باید به شرایط و محتوای کلاس دقت کنید و از معلمان و مربیان ماهر و متخصص در این زمینه استفاده کنید. همچنین، برای بهترین نتیجه، شایسته است که به میزان تمرین و تفریحی که به این حرکت اختصاص میدهید توجه کنید.
اما اگر میخواهید به طور کلی و به صورت ابتدایی با قوانین و نحوه بازی شطرنج آشنا شوید حتما این مقاله را دنبال نمایید.
اینکه قوانین بازی به چه صورت است، چیدمان مهره ها به چه صورت انجام میشود و... را در مقاله شطرنج چطور بازی کنیم به طور کامل توضیح داده ایم و اینک قصد داریم در مورد نحوه شروع بازی و بالا بردن شانس برد شروع نماییم. پس تا انتها با ما همراه باشید.
نحوه چیدمان مهره های شطرنج
شروع بازی شطرنج به این صورت است که ابتدا تخته شطرنج را درست قرار دهید، سپس قرار دادن قطعات را از سمت چپ به راست بررسی کنید. از سمت چپ تخته(پایین صفحه)، قرار دادن قطعات به این صورت است:
- سطر دوم از پایین: سربازها
سطر اول و خانه اول از سمت چپ و راست: رخ ها
- سطر اول و خانه دو از سمت چپ و راست: اسب ها
- سطر اول و خانه سه از سمت چپ و راست: : فیلها
- خانه کناری فیل سمت چپ: وزیر
- خانه کناری فیل سمت راست: شاه
برای مهره های حریف نیز باید دقیقا مانند ترتیب این مهره ها چیده شوند.
همچنین شما قبل از شروع بازی باید حروف اختصاری هر مهره را بدانید و براساس آن حرکت های خود را انجام دهید.
حروف اختصاری هر مهره در بازی شطرنج
شاه: حرف K
وزیر: حرف Q
رخ: حرف R
فیل: حرف B
اسب: حرف N
سرباز: حرف P
شروع بازی شطرنج
حالت اول شروع بازی شطرنج
شروع با سرباز جلوی شاه: یکی از رایجترین و معروفترین حرکات در شطرنج شروع بازی با سرباز رو به روی شاه است. این حرکت با انتقال دو خانه به جلوی سرباز شروع میشود.
این حرکت اغلب به منظور ایجاد فضای حرکت برای فیلها و اسب ها و همچنین افزایش کنترل بر روی مرکز تخته انجام میشود.
به عبارت تخصصی تر، این حرکت سفید یک شروع قاطعانه در بازی شطرنج است.این شروع بازی به دلیل محکم بودن و امکاناتی که برای سفید ایجاد میکند، یکی از محبوب ترین و معروف ترین حرکات در شطرنج است. این حرکت در انواع بازیها، از مبتدی تا پیشرفته، کارآمد است.
در واقع این حرکت سفید جهت تسخیر یکی از خانه های مرکزی( d5 و f5) به کار میرود.
اگر حریف مشکی ۱.e5 را بازی کند به آن گشایش باز گفته میشود و اگر حرکتی غیر آن را انجام دهد همگی گشایش های نیمه باز هستند.
حرکات دیگری که حریف مشکی میتواند انجام دهد به شرح زیر می باشد.
- با قرار دادن یک پیاده در خانه e5، سیاه نیز میتواند مرکز تخته را کنترل کرده و در امنیت مرکز اصلی با سفید همکاری کند.
- با قرار دادن یک پیاده در خانه d5، سیاه نیز میتواند مرکز تخته را کنترل کند.
- حمله به پیاده سفید
- مرکز را به دست حریف سفید سپرده و با حرکت پیاده e4 کاری نداشته باشد اما حرکات e4 و d4 حریف را محدود کند.
حالت دوم شروع بازی شطرنج ( d4)
دومین شروع رایج در شطرنج و یکی از بهترین شروعها، شروع با حرکت پیاده d4 است که پیاده سفید را جلوی وزیر حرکت میدهد.
d4 یکی از اصولیترین حرکات شروع بازی در شطرنج است این حرکت اغلب به توسعه سریع قهرمانها و کنترل مرکز صفحه منجر میشود و برای ایجاد ارتباط بین دو فیل و وزیر سفید بسیار موثر است. این حرکت نشان دهنده استراتژی دفاعی و فشار بر مرکز حریف است و معمولاً به توسعه سریع سفید در ابتدای بازی منجر میشود.
این نوع از شروع، یکی از ساده ترین کارها برای تصاحب مرکز صفحه است.
در این حالت سیاه باید تصمیم گیری کند که میخواهد کدام مهره خود را حرکت دهد. 2 پاسخ پرتکرار و معروف برای این حرکت، رفتن برروی خانه های ۱. d5 و یا ۱. Nf6 می باشد و حرکت روی این خانه ها باعث میشود مهره سفید نتواند برروی صفحه تصرف کامل داشته باشد.
حالت سوم شروع بازی شطرنج(NF3)
در این حالت، از پیاده ها برای شروع بازی استفاده نمیکنیم و بازی با حرکت اسب بازی شروع میشود. این حرکت برای شروع، کمی ضعیف است اما حالتی برای محافظت از صفحه می باشد.
حالت چهارم شروع بازی شطرنج(c4.1)
با این حرکت کنترل خانه d5 در اختیار گرفته میشود. اما این حرکت به عنوان شروع به اندازه دو حالت اول مناسب نیست.
از مزیت این روش میتوان به انعطاف پذیری مهره ها اشاره نمود.
حالت پنجم شروع بای شطرنج(g3.1)
این حرکت، یک شروع به روش مجارستانی است. در ابتدا این حرکت برای آغاز بازی مناسب به نظر میرسد اما در این حالت، حریف میتواند امتیاز تصرف مرکز صفحه را دریافت نماید.
حالت ششم شروع بازی شطرنج(b3.1)
این شروع به گشایش لارسن معروف است. بدین معنا که با این حرکت راه برای مهره فیل باز میشود و این مهره میتواند به صورت آزادانه ای بازی کند. همچنین با این حرکت خانه های c4 و a4 کنترل میشوند.
حالت هفتم شروع بازی شطرنج(f4)
این حرکت برای شروع رایج نیست اما میتوان آن را انجام داد. این حرکت به عنوان برد شطرنج باز شناخته میشود.
حالت هشتم شروع بازی شطرنج (Nc3.1)
هشتمین شروع(گشایش ون گیت)، یک حرکت است که تنها تعداد کمی از بازیکنان آن را به عنوان شروع استفاده میکنند. در این حالت از دو خانه مرکزی d5 و e4 محافظت میشود.
حالت نهم شروع بازی شطرنج(b4.1)
این حرکت، یکی دیگر از حرکاتی است که در مرکز صفحه انجام نمیشود و کنترل برروی خانه های کناری و همچنین آغاز حمله می باشد. در این حرکت نیز راه برای حرکت فیل باز خواهد شد.
حرکت دهم شروع بازی شطرنج(E3.1)
این حرکت به عنوان شروع نامنظم و یا حرکت فنت کرایس شناخته میشود در ادامه بازی میتواند به افتتاحیه انگلیسی، دفاع معکوس فرانسوی، دفاع معکوس هلندی و.. تبدیل شود.
ده حرکتی که معرفی شد میتوانند به عنوان حرکت آغازین بازی شطرنج انجام شوند که بیشتر در بازی های شطرنج، بازیکنان به این صورت بازی خود را آغاز میکنند. اما در برخی موارد میتوان از مهره ها و حرکات زیر برای شروع استفاده نمود.
- D3.1: این حرکت نیز باعث گشایش راه فیل خواهد شد.
- A3.1: این حرکت نیز کنترلی برروی مرکز صفحه ندارد و تنها کنترل بر گوشه چپ صفحه می باشد.
- G4.1: این حرکت یکی از بدترین حرکات برای شروع بازی شطرنج در نظر گرفته میشود.
- C3.1: با انجام این حرکت خانه مرکزی e4 تحت کنترل قرار میگیرد.
- A4.1: این حرکت بسیار بی فایده است و هیچ کنترلی برروی صفحه نخواهد داشت.
- H3.1: این حرکت نیز بسیار برای شروع ضعیف است و امتیاز تصرف صفحه را از دست میدهد.
- H4.1: برای شروع نیز این حرکت به هیچ عنوان توصیه نمیشود و یک حرکت کاملا بی فایده شناخته میشود.
- Nh3.1: چنین حرکتی که با استفاده از مهره اسب بازی انجام میشود نیز هیچ کنترلی برروی صفحه ندارد و یک حرکت مفید حساب نمیشود.
- F3.1: این حرکت نیز به هیچ عنوان برای شروع پیشنهاد نمیشود. زیرا علاوه بر اینکه مرکز صفحه را کنترل نمیکند بلکه هیچ گشایشی برای مهره فیل نیز نخواهد داشت.
- Na3.1: حرکت Na3.1 نیز به کمک مهره اسب انجام میشود و یکی از بدترین شروع ها برای بازی شطرنج است.
حال مقاله شطرنج را از کجا شروع کنیم به پایان رسید و ما سعی نمودیم انواع روش های شروع این بازی را بیان نماییم. اکنون امیدوار هستیم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. تنها نکته ای که وجود دارد این است که بهترین کار برای آموزش شطرنج، شرکت در کلاس های شطرنج است.