google-site-verification=ClKvL9nceJXf2LDBKz67HvG7EmBW-jeSH4MELDOj6U0
021-62806
​info@ariachess10.ir​​​​​​​
ساعت کاری: 8 الی 17

ترفند های طلایی شطرنج

اگر می‌خواهید ترفندهای طلایی شطرنج را بیاموزید تا بتوانید برنده بازی‌ها  شوید، حتما‌‌‌‌ً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. در این مطلب ما قصد داریم به بسیاری از نکات کلیدی و اساسی بازی شطرنج اشاره نماییم. 

همانطور که می‌دانید بازی شطرنج یک بازی منحصر به فرد و استراتژیک است که به هوش و تفکر عمیق بازیکنان نیاز دارد. این بازی شامل ترکیبی از تاکتیک‌ها، استراتژی‌ها، حرکات استراتژیک و تصمیم‌گیری‌های مهم است که بازیکنان باید در هر حرکت خود انجام دهند و اگر یک بازیکن نتواند اصول و قوانینن را به بهترین شکل پیاده‌سازی کند، ممکن است در بازی شطرنج شکست بخورد.

علاوه بر این موارد، بازی شطرنج به دلیل پیچیدگی و تنوع استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها، همواره جذابیت خود را حفظ کرده است و طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان دارد.
در شطرنج، هر بازیکن می‌تواند استراتژی‌های منحصر به فرد خود را برای برنده شدن در بازی استفاده کند و این امر باعث می‌شود که هیجان و تنوع در بازی همیشه حاکم باشد.

همچنین، بازی شطرنج می‌تواند فرصتی را جهت بهبود تفکر استراتژیک، تمرکز و حل مسئله برای بازیکنان فراهم آورد. این بازی می‌تواند به عنوان یک ابزار مفید، نقش مهمی در تقویت حافظه، ارتقاء توانایی‌های تحلیلی و تقویت مهارت‌های تصمیم‌گیری ایفا کند.

در نهایت، بازی شطرنج به دلیل زیبایی حرکات و استراتژی‌های آن، همواره جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ ورزشی و تفکری دارد و باعث شده تا همواره مورد توجه و علاقه بازیکنان و علاقه‌مندان به بازی‌های استراتژیک قرار گیرد.

در مقالات قبلی در مورد اینکه شطرنج چطور بازی کنیم صحبت نموده‌ایم و اکنون قصد داریم در مورد نام مهره‌های شطرنج و سپس در مورد ترفندهای طلایی شطرنج صحبت نماییم.

 

نام مهره‌های بازی شطرنج

پیاده یا سرباز (P) 
اسب: مدرن (N) - کلاسیک (C)
فیل: مدرن (B) - کلاسیک (F) 
رخ (قلعه): مدرن (R) - کلاسیک (T) 
وزیر: مدرن (Q) - کلاسیک (D)
شاه: مدرن (K) - کلاسیک (R) 

- شاه (King)، وزیر(Queen)، رخ (Rook)، فیل (Beshop)، اسب (Knight)، پیاده (Pawn)

 

ترفندهای طلایی شطرنج

در بازی شطرنج ترفندهای بسیار زیادی وجود دارد که به برد یک بازیکن کمک می‌کند. ما سعی نمودیم مهم‌ترین ترفندها را به شما معرفی نماییم.

 

1- هرچه سریع‌تر قلعه‌گیری کنید.

حرکت قلعه یکی از بهترین و مفیدترین حرکات دفاعی در بازی شطرنج است زیرا یک بازیکن حرفه‌‌ای شطرنج باید همیشه به حفظ امنیت شاه خود توجه ویژه‌ای داشته باشد. یکی از مهم‌ترین راه‌های حفظ امنیت مهره شاه، قلعه رفتن یا حرکت قلعه‌گیری است. با انجام قلعه رفتن، شاه به پشت خط مهره‌ها منتقل شده و امنیت او تضمین می‌شود. این عمل باعث برقراری ارتباط بین دو رخ می‌شود و رخ‌ها قادر خواهند بود ستون‌ها را بیشتر کنترل کنند. بنابراین، یک بازیکن برای حفظ بازی خود باید سعی کند شرایط مناسب برای قلعه رفتن را فراهم کرده و از انجام ممنوعیت‌های قلعه‌گیری خودداری کند. اما برای انجام این کار چه شرایطی باید وجود داشته باشد؟ ما به شما خواهیم گفت.

 

شرایط قلعه‌گیری:

  1. شاه و رخی که قرار است قلعه‌گیری کنند نباید حرکت کرده باشند.
  2. بین شاه و رخی که قرار است قلعه اتفاق بیافتد، نباید مهره‌ای وجود داشته باشد.
  3. شاه نباید پس از حرکت در موقعیت کیش قرار بگیرد.

نحوه قلعه‌گیری نیز به این صورت است که شاه باید دو خانه به سمت رخ مورد نظر حرکت کند و سپس رخ از روی شاه بپرد و در کنار او قرار بگیرد.

 

نکات مهم در حرکت قلعه رفتن: 

  1. در یک بازی شطرنج، هرگز دو مهره به طور همزمان حرکت نمی‌کنند، اما در قلعه‌گیری، شاه و رخ به طور همزمان حرکت می‌کنند.
  2. در یک بازی شطرنج، شاه تنها یک خانه حرکت می‌کند، اما در قلعه‌گیری، شاه دو خانه حرکت می‌کند.
  3. در بازی شطرنج، مهره رخ حق پرش از روی مهره را ندارد، اما در قلعه‌گیری، رخ از روی شاه می‌پرد.

پس به این دلیل قلعه‌گیری انجام می‌شود که امنیت شاه به طور کامل حفظ شده و همچنین ارتباط بین رخ‌ها برقرار شود.

 

2- اجازه قلعه‌گیری به حرف خود ندهید.

اجازه ندهید امنیت حریف حفظ شود و از فرصت حمله به حریف استفاده کنید. یکی از راهکارهای جلوگیری از قلعه رفتن حریف، این است که شرایط قلعه رفتن را از او بگیرید. به عنوان مثال، در لحظات شروع و اواسط بازی، به شاه کیش دهید تا حرکت کند و دیگر حق قلعه رفتن را نداشته باشد یا مهره‌های رخ حریف را تهدید کنید تا مجبور به حرکت شوند و دیگر نتوانند قلعه بروند.

 

3- از سربازها محافظت کنید.

سرباز یک مهره نسبتاً ضعیف در بازی شطرنج است و امتیاز کمی دارد، اما یک مهره بی‌ارزش نیست! شما باید در نظر داشته باشید که سرباز می‌تواند ارتقاء یابد و به یک مهره باارزش‌تر تبدیل شود. پس باید توسط سربازها و مهره‌های با ارزش‌تر حفظ شود تا سرباز بتواند به انتهای خط برسد.

 

نکات مهم:

  1. وقتی سربازهای سفید که در ابتدا در عرض دوم قرار دارند به عرض هشتم برسند و همینطور پیاده‌ های سیاه که در عرض هفتم قرار دارند به عرض اول برسند و در طول راه آسیبی به آن‌ها وارد نشود ارتقاء می‌یابند.
  2. هرکدام از سربازها می‌توانند به مهره‌های اسب، فیل، رخ و وزیر ارتقاء یابند. اکثر بازیکنان شطرنج در این حالت ترجیح می‌دهند پیاده خود را به وزیر ارتقاء دهند چون بسیار قدرتمند است؛ اما در شرایط خاص، بازیکنان حرفه‌ای تصمیم می‌گیرند که پیاده خود را به مهره‌های دیگری غیر از وزیر ارتقاء دهند.

 

4- سربازها را حرکت دهید.

پیاده عقب افتاده پیاده‌ای است که در مکان ابتدایی خود باقی مانده و حرکت نکرده است.دلیل اینکه پیاده عقب افتاده یک ضعف محسوب می شود این است که این پیاده‌ها مانع گسترش سوارها شده و خانه جلوی آن‌ها توسط حریف اشغال می‌شود. پس پیاده‌ها را منطقی و استراتژیکی جلو ببرید! (حرکت نکردن پیاده‌ها باعث محدودیت حرکت شاه و گاهی اوقات کیش و مات آن نیز خواهد شد.)

 

5- مهره‌های خود را گسترش دهید.

یک بازیکن شطرنج حرفه‌ای باید به سرعت مهره‌های خود را گسترش دهد و آن‌ها را در جایگاه‌های مطلوب خود قرار دهد تا هم فرصت تهدید حریف را داشته باشد و هم امنیت شاه خود را حفظ کند. (هرچه مهره‌های بیشتری در مرکز صفحه قرار گیرند، شانس شما برای برد بیشتر خواهد شد)

برای اینکه بتوانید حرفه‌ای بازی کنید باید مهره‌های خود را گسترش دهید تا عملکرد بهتری از خود نشان دهند. به عنوان مثال، مهره فیل در شطرنج وقتی در گوشه صفحه قرار دارد، آزادی عمل کمتری دارد، اما زمانی که در مرکز صفحه قرار گیرد، تعداد حرکت‌ های بیشتری می‌تواند انجام دهد.

به یاد داشته باشید که برای تهدید شاه حریف، اگر مهره‌‌هایتان به خوبی در صفحه پخش نشده باشند نمی‌توانند حریف را تهدید کرده و در نهایت مات کنند. 

همچنین باید به خاطر داشته باشید که برای حفظ امنیت شاه خود، برخی از مهره‌ها نیاز به حرکت ندارند تا امنیت شاه خود را حفظ کنند. (پس تعداد کمی از مهره‌ها را در نزدیکی شاه خود نگه دارید.)

 

6- به ارزش مهره‌ها توجه کنید.

یکی از بهترین ترفندها و تکنیک‌های شطرنج، ارزش‌گذاری مهره‌های شطرنج با توجه به توانایی حرکت در صفحه شطرنج، قدرت مانور، کارآیی در شطرنج و بسیاری پارامتر‌های دیگر است. در واقع، امتیاز و ارزش مهره‌های شطرنج با یکدیگر یکسان نیست.

مهره شاه: امتیاز ندارد به عبارتی ارزش آن بی‌نهایت است.

مهره وزیر: 9 امتیاز

مهره رخ: 5 امتیاز

مهره فیل: 3 امتیاز

مهره اسب: 3 امتیاز

مهره سرباز: 1 امتیاز

 

7- کیش های غیر ضروری ندهید.

یکی از ترفندهای طلایی شطرنج این است که نباید در مواقع غیرضروری کیش دهید. 

 نیازی به کیش دادن غیرضروری شاه حریف نیست. همیشه باید به خاطر داشته باشید که از کیش دادن غیرضروری خودداری کنید نه ضروری! گاهی اوقات برای دفاع، باید حمله کنید زیرا بهترین دفاع حمله است.

 

8- اسب را قبل از فیل حرکت دهید.

یکی دیگر از ترفندهای طلایی شطرنج حرکت دادن اسب قبل از فیل می‌باشد. اگر پیاده‌ها مسیر را مسدود نکرده باشند، فیل در وضعیت اولیه‌اش می‌تواند چندین خانه را کنترل کند، در حالی که اسب تنها خانه‌‌های همجوار را کنترل کرده و برای رسیدن به مرکز میدان مسیر طولانی‌تری دارد و از پویایی کمتری برخوردار است. این موقعیت نشان می‌دهد که فیل به دلیل توانایی حرکت در چند جهت مختلف، در شرایط مسدود نبودن مسیر، قادر به کنترل فضا و حرکت در فضای گسترده‌تری است. به عبارت دیگر، فیل در این شرایط می‌تواند به صورت مؤثرتری فضا را کنترل کند. 

 

9- مهره‌های تکراری را زیاد حرکت ندهید.

با حرکت دادن مهره‌های تکراری، از گسترش مهره‌های دیگر جلوگیری شده و باعث می‌شود سایر مهره‌ها نتوانند عملکرد خود را به خوبی نشان دهند. 

 

10- وزیر را پشت سر پیاده‌های خود قرار دهید.

وزیر را پشت سر پیاده‌های خود قرار دادن یکی از استراتژی‌های مهم در بازی شطرنج است. این حرکت معمولاً در ابتدای بازی صورت می‌گیرد و به آن "توسعه وزیر" یا "توسعه کنار وزیر" می‌گویند. با قرار دادن وزیر پشت سر پیاده‌ها، بازیکن می‌تواند مسیر حرکت وزیر را باز کند و همچنین پیاده‌ها را حمایت کند. این حرکت می‌تواند به توسعه سریع مهره‌ها و کنترل مرکز صفحه کمک کند. اما به هر حال، این تصمیم باید با دقت و با توجه به حالت بازی گرفته شود، زیرا ممکن است در برخی حالات خاص، قرار دادن وزیر پشت سر پیاده‌ها مشکلاتی برای بازیکن ایجاد کند.

 

11- فضای بیشتری را کنترل کنید.

بازیکنی که فضای بیشتری را کنترل کرده و از برتری فضایی بهره‌مند باشد، مهره‌های خود را با پویایی بیشتری حرکت می‌دهد و امکان تحرک بیشتری برای انتقال آن‌ها به هر دو جناح را دارد. از سوی دیگر، بازیکنی که فضای کمتری را کنترل کرده، محدودیت‌هایی در مانور مهره‌های خود دارد و در صورت لزوم برای دفاع از شاه خود با مشکل مواجه خواهد شد.

 

12- کنترل ستون‌ها

فیل قادر است خانه‌های مورب را کنترل کند، در حالی که رخ توانایی کنترل ستون‌ها و عرض‌ها را دارد. در بازی شطرنج، عرض‌ها خطوط افقی صفحه و ستون‌ها خطوط عمودی هستند. می‌توانید از مهره‌های سرباز برای حرکت در مسیر ستون‌ها استفاده کنید و سپس اقدام به قرار دادن رخ خود روی این ستون‌ها نمایید. این روش می‌تواند باعث شود که به سرعت برنده بازی شوید.

 

13- به حرکت حریف دقت نمایید.

توجه به حرکات حریف یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بازی شطرنج است. برای موفقیت در بازی، شما باید همیشه به حرکات حریف دقت کنید و تمامی گزینه‌های ممکن را در نظر بگیرید. برای این کار، باید به حرکات مهره‌های حریف توجه کنید و سعی کنید از حرکات او پیش‌بینی کنید. هر حرکتی که او انجام دهد، باید تحلیل شود و اثرات آن بر روی مهره‌های شما و وضعیت کلی صفحه شطرنج بررسی شود. این امر به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیمات را در بازی بگیرید و از حملات و تهدیدهای حریف جلوگیری کنید.

 

14- وقت را تلف نکنید.

در ابتدای بازی، از حرکات زیاد با پیاده‌های خود پرهیز کنید تا از نظر زمان و گسترش در شروع بازی عقب نیافتید. همیشه تمام مهره‌های خود را با بیشترین سرعت ممکن گسترش دهید.

گسترش سریع مهره‌های خود یک نکته مهم تکنیک و استراتژی شطرنج برای مبتدیان است، زیرا مهره‌های شما مانند ارتش شما هستند. آن‌ها مهره‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا بر صفحه شطرنج تسلط داشته باشید، به حریف حمله کنید و در نهایت به شما کمک کنند تا در بازی‌ها پیروز شوید. عدم گسترش سریع مهره‌ها می‌تواند یک اشتباه بزرگ باشد، زیرا ممکن است به حریفان اجازه دهید فضای بیشتری را در اختیار بگیرند.

ما به شما توصیه می‌کنیم که در چهارده حرکت اول بازی، بیش از شش حرکت پیاده انجام ندهید.

حال که ترفندهای طلایی شطرنج را آموختید، بهتر است در مورد بهترین نوع شروع بازی نیز اطلاعات به دست آورید. 

 

بهترین شروع شطرنج

بهترین شروع بازی شطرنج اغلب به سلیقه و سبک بازیکن بستگی دارد. اما  از شروع‌های محبوب و معتبر بازی شطرنج، شروع با سربازها به خانه‌های e4 d4 c4 است. از این حرکت‌ها اغلب بازیکنان حرفه‌ای و مبتدی استفاده می‌کنند و جزء حرکت‌هایی هستند که به بازی‌های پویا و جذابی منجر می‌شود. اما همانطور که گفتم، انتخاب بهترین شروع بستگی به سلیقه و تجربه شما دارد.

همانطور که مشاهده می‌کنید ما سعی نمودیم اغلب ترفندهای طلایی شطرنج را بیان نماییم و به شما بگوییم چگونه حرفه‌ای‌تر بازی کنید. 

پس در حالت کلی باید در نظر داشته باشید که همیشه باید سعی کنید پیاده‌ها دوبل نشوند، مهره‌های پیاده جداگانه در یک طرف صفحه قرار نگیرند، هرگز اجازه ندهید که مهره‌های پیاده در عقب باقی بمانند، هرگز نگذارید که حریف‌تان فرصتی برای حمله داشته باشد و همیشه تلاش کنید تا مهره‌های پیاده ایزوله و تنها نباشند. 

اگر می‌خواهید در بازی شطرنج حرفه‌ای شوید بهتر است در کلاس‌های حضوری و یا آنلاین شطرنج شرکت نمایید. شرکت در کلاس‌های شطرنج باعث می‌شود خیلی سریع‌تر این ورزش جذاب و فکری را بیاموزید و مهارت‌های خود را تقویت نمایید و در صورت داشتن علاقه، در مسابقات نیز شرکت نمایید. 

مدرسه شطرنج آریا یکی از مدارس شطرنج بسیار معتبر در اندیشه می‌باشد که کلاس‌های خود را به صورت آنلاین و حضوری برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند و شما می‌توانید در کلاس‌های این مجموعه شرکت نمایید. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد کلاس‌های مدرسه شطرنج آریا به دست آورید می‌توانید با شماره  91301798-021 تماس گرفته و سوالات خود را با کارشناسان این مجموعه در میان بگذارید.

در این مقاله ما سعی نمودیم تمام نکات مهم در مورد بازی شطرنج را بیان نماییم و امیدوار هستیم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

 

 

سبد خرید