google-site-verification=ClKvL9nceJXf2LDBKz67HvG7EmBW-jeSH4MELDOj6U0
021-62806
​info@ariachess10.ir​​​​​​​
ساعت کاری: 8 الی 17

4 اشتباهی که ممکن است هنگام یادگیری تاکتیک‌های شطرنج مرتکب شوید.

برخی از دوستداران شطرنج بویژه افراد مبتدی، اشتباهاتی را هنگام یادگیری تاکتیک‌ها مرتکب می‌شوند که ممکن است آن‌ها را از هدف خود که بهبود مهارت‌های تاکتیکی است دور کند و مجبور شوند مدت زمان بیشتری را صرف یادگیری تاکتیک‌ها کنند. شما با آگاهی از این اشتباهات می‌توانید حداکثر استفاده را از تمرینات اختصاصی هر تاکتیک ببرید.

 

1- حل پازل‌های مختلط بدون شناخت درست از اصول بکار رفته در هر تاکتیک 

افراد زیادی مرتکب این اشتباه می‌شوند در حالی که تصور نمی‌کنند که حل پازل‌های مرتبط با هر تاکتیک بدون داشتن آگاهی از قواعد و الگوی حرکتی هر تاکتیک تا چه حد می‌تواند در روند یادگیری تاکتیک‌ها اختلال ایجاد کند. مثلاً وارد سایت‌های شطرنج آنلاین شده و بدون اینکه نحوه انجام یک تاکتیک مثل چنگال، انحراف و ... را بدانند شروع به حل پازل‌های مربوط به آن‌ها می‌کنند.

اگر شما نسبت به این اشتباه آگاهی داشته باشید و قبل از هر کاری الگوی حرکتی تاکتیک‌ها را یاد گرفته و سپس به سراغ حل پاز بروید، مطمئناً از بسیاری از افراد همسطح خود جلوتر می‌افتید.

 

2- اشتباه در انتخاب پازل‌هایی متناسب با سطح خودشان
برخی از شطرنج‌بازان بویژه مبتدیان، پازل‌هایی را برای حل کردن انتخاب می‌کنند که برای سطحی که در آن قرار دارند یا خیلی سخت هستند و یا خیلی آسان. به عبارتی سطح دشواری پازل‌ها متناسب با سطح مهارت این افراد نیست. البته این اشتباه تا حد زیادی برمی‌گردد به بسیاری از کتاب‌های آموزشی که ادعا دارند برای مبتدیان نوشته شده ولی سطح مطالب آن‌ها بسیار پیشرفته است. این عدم هماهنگی در سطح مطالب آموزشی با سطح مهارت افراد در دوره‌های آموزشی شطرنج هم دیده می‌شود.

بهترین راهی که به شما توصیه می‌شود این است که از پایین‌ترین سطح شروع کرده و وقتی به حدی از توانایی رسیدید که توانستید تمام تمرینات و پازل‌های آن سطح را بدون اشتباه حل کنید، شروع به حل پازل‌های سطح بعدی کنید.

 

3- به اندازه کافی تلاش نکردن
شما وقتی به صورت آنلاین و از طریق رایانه، تلبت یا گوشی همراه پازل‌ها را حل می‌کنید، قبل از انجام هر حرکت گاهی وسوسه می‌شوید که آن حرکت را بر روی تخته شطرنج انجام دهید که مطمئن شوید حرکت را درست حدس زده‌اید یا خیر. در صورتی که شما باید به حل پازل به دید یک بازی واقعی نگاه کنید که در آن فرصت آزمون و خطا را ندارید و باید قبل از هر حرکت تمام جوانب آن را بسنجید و سپس مهره خود را حرکت دهید. شما باید تصور کنید که با یک حریف واقعی بازی می‌کنید و تلاش کنید که توانایی خود را در انتخاب یک حرکت مناسب در مدت زمان کم بهبود بدهید. اگر شما با حل پازل به عنوان یک بازی واقعی که باید در آن تصمیم قطعی خود را بگیرید رفتار کنید بعد از مدتی می‌توانید به طور ناخودآگاه بهترین تاکتیک را اجرا کنید بدون اینکه شکی در درست بودن اجرای آن تاکتیک در آن موقعیت داشته باشید.

در استفاده از کتاب‌های آموزشی نیز به طور مشابه اگر فکر می‌کنید حرکت صحیح را پیدا کردید، به تصمیم خودتان اعتماد کرده و درستی حرکت خود را بر روی صفحه شطرنج بررسی نکنید.

 

4- صرف زمان بیش از حد برای تمرین تاکتیک‌ها

افراد زیادی وجود دارند که روزانه بر روی تاکتیک‌های زیادی وقت گذاشته و تمرینات آن‌ها را حل می‌کنند و هر بار که موفق به حل یک پازل تاکتیکی می‌شوند ترغیب می‌شوند پازل‌های بیشتری را حل کنند. این درست است که کسب مهارت در انجام درست تاکتیک‌ها به بهبود مهارت شطرنج شما کمک می‌کند اما به هیچ وجه تاکتیک‌ها تمام چیزی نیست که شما برای حرفه‌ای شدن در شطرنج به آن نیاز دارید. شما بویژه اگر در ابتدای راه هستید علاوه بر تاکتیک باید بر روی دیگر مهارت‌های شطرنج خود و تقویت آن‌ها نیز وقت بگذارید تا به یک اندازه در همه مهارت‌ها پیشرفت کنید.

 

از کجا مفهمیم که مهارت‌های تاکتیکی شطرنج را به خوبی یاد گرفته‌ایم؟
اگر به سطحی رسیدید که در حین بازی بدون اینکه توجه آگاهانه‌ای داشته باشید بتوانید متوجه تاکتیک‌های شطرنج شوید می‌توانید به این اطمینان برسید که به خوبی تاکتیک‌ها را یاد گرفته‌اید. این بهترین نشانه برای تشخیص تواناهایی تاکتیکی شما بوده و مهمترین مرحله‌ای است که شما باید نهایت تلاش خود را بکار ببرید تا به آن برسید. 

یکی دیگر از مهم‌ترین نشانه‌ها این است که رتبه تاکتیکی شما روند افزایشی داشته باشد. البته همانطور که گفتیم شطرنج فقط یادگیری تاکتیک‌ها نیست و به همین خاطر رتبه‌بندی تاکتیکی با رتبه‌بندی شطرنج شما کاملاً متفاوت است به عنوان مثال رتبه تاکتیکی شما می‌تواند 2300 باشد اما رتبه شطرنجی شما 1900. پس دوباره باید تأکید کنیم که شما در کنار یادگیری تاکتیک‌ها باید مهارت‌های دیگر شطرنج را هم بیاموزید تا تبدیل به یک شطرنج‌باز حرفه‌ای شوید.

 

منبع: https://chessmood.com

 

 

 

 

 

سبد خرید