google-site-verification=ClKvL9nceJXf2LDBKz67HvG7EmBW-jeSH4MELDOj6U0
021-62806
​info@ariachess10.ir​​​​​​​
ساعت کاری: 8 الی 17

بازی شطرنج شما را به یک دانشجوی حقوق و وکیل بهتر تبدیل می‌کند.

شطرنج به پنج روش می‌تواند شما را به یک دانشجوی حقوق و وکیل بهتر تبدیل کند.

 

 

 

همانطور که پژوهش‌های مختلف نیز آشکار کرده‌اند، بازی شطرنج می‌تواند باعث بهبود عملکرد ذهن، فکر و رشد شخصیت افراد شود. قبل از اینکه به موضوع نقش شطرنج در حرفه وکالت بپردازیم، داستان یکی از نوابغ شطرنج را برای شما بازگو می‌کنیم

پل مورفی که در قرن نوزدهم در نیواورلئان زندگی می‌کرد یکی از اعجوبه‌های شطرنج جهان به شمار می‌رفت و به ندرت کسی می‌توانست او را شکست دهد. پل مورفی یک وکیل خبره بود که در دوران دانشجویی خود قانون مدنی لوئیزیانا را به دو زبان انگلیسی و فرانسوی حفظ بود. گرچه وکلای با استعداد دیگری هم در بازی شطرنج وجود دارند ولی هیچ کدام به گرد پای پل مورفی نمی‌رسند. به طوری که این دیدگاه کلی در بین نوابغ شطرنج جهان وجود دارد که او از بزرگترین شطرنج‌بازان همه دوران بوده است و اگر اکنون زنده بود، بزرگترین عنوان شطرنج جهان یعنی استاد بزرگ شطرنج به او تعلق می‌گرفت.

به این دلیل ما به سرگذشت زندگی پل مورفی پرداختیم که تأکید کنیم شطرنج می‌تواند یک آموزش بسیار مؤثر برای دانشجویان حقوق و تبدیل شدن آن‌ها به یک وکیل موفق باشد. ما در این مقاله به پنج دلیل اصلی که نشان می‌دهد شطرنج نقش مهمی در تبدیل شدن شما به یک وکیل درجه یک دارد، می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

 

1- هر دو نیازمند استراتژی های ضروری هستند.
عملکرد قوی در حقوق و شطرنج، به برخورداری از یک استراتژی مؤثر نیاز دارد. بنابراین شطرنج می‌تواند یکی از رایج ترین استعاره‌های قانون باشد.

موفقیت در شطرنج و وکالت به توانایی برنامه‌ریزی، حدس زدن پاسخ طرف مقابل و سپس نحوه پاسخ دادن بستگی دارد. یک وکیل نه تنها باید به کاری که باید انجام بدهد فکر کند، بلکه باید ارزیابی کند که آیا رقیبش برنامه‌ای برای مقابله خواهد داشت یا خیر. همانطور که وکیل باید شناخت کافی بر روی نقاط ضعف پرونده‌اش داشته باشد، یک شطرنج باز قوی نیز باید مشکلات مربوط به موقعیتی که در آن هست را شناسایی کند.

 

2- هر دو نیازمند شناسایی اصول و قوانین هستند.

در آزمون‌های وکالت شما باید بتوانید قوانین درست مرتبط با یک موضوع را به درستی شناسایی کنیدشما باید تشخیص دهید که چه مسائل حقوقی در پس حقایق مربوط به پرونده موکل شما نهفته است تا بتوانید اصول و قوانین حقوقی درست را برای برطرف کردن مشکل اعمال کنید.
یک وکیل درجه یک باید با ترسیم موارد مشابه، الگوها را شناسایی کند و  در نهایت بتواند مشکلات مربوط به موکل خود را با الگوهای از پیش ترسیم شده مقایسه کرده و قوانین درست را تشخیص دهد.

یک شطرنج باز خوب هم باید صفحه شطرنج را به دقت بررسی کرده و یک حرکت قوی در میان بسیاری از حرکات ترسیم شده در ذهن را پیدا کند. بازیکنانی که نمی توانند حرکات احتمالی در موقعیت‌های مختلف را در ذهن خود ترسیم کنند، در بازی‌های زیادی بازنده خواهند شد. هم شطرنج باز و هم وکیل باید نکات کلیدی یک موقعیت را کشف کرده و بهترین انتخاب را داشته باشند.

 

 -3هر دو از نظر فکری سختگیر هستند.
وکالت و شطرنج از نظر درگیری فکری بسیار سختگیرانه هستند بدین معنی که بازی شطرنج در بالاترین سطح خود آنقدر سخت است و باید آنقدر تمرکز فکری بالایی داشت که  حتی بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، تنها پس از 9 حرکت از استاد بزرگ نروژی، مگنوس کارلسن، شکست خورد. شاید پیش خودتان انتظار داشتید که فردی با نبوغ بالا، بیش‌تر از 9 حرکت باید دوام بیاورد.

به طور مشابه، داشتن تمرکز بالا برای دانشجویان حقوق نیز بسیار مهم و حیاتی است. برخی از گرایش‌های رشته حقوق مانند عدالت کیفری که تمرکز آن‌ها بر سیستم حقوقی است، نیاز مبرمی به بالا بودن تمرکز فکری دارند.

 

4- اصول و قواعد اعمال می شود.
هم قوانین حقوقی و هم شطرنج دارای قواعد، اصول کلی و برخی موارد استثناء هستند. شطرنج‌بازان مبتدی فقط اصول پذیرفته شده را یاد می گیرند ولی در بکارگیری اصول در بهترین زمان و موقعیت توانایی ندارند. به عنوان مثال، به آن‌ها آموزش داده می‌شود که چه مهره‌هایی را ابتدا حرکت دهند، چگونه مرکز تخته را کنترل کنند، چگونه از مهره شاه خود حفاظت کنند و .... در نقطه مقابل، یک شطرنج‌باز حرفه‌ای ممکن است برخی از این اصول را با هدف غافلگیری رقیب یا اهداف دیگر نقض کند.

دادستان‌ها نیز در پرونده‌های جنایی با چندین متهم، رویکردی مشابه شطرنج بازان حرفه‌ای دارند. آن‌ها ابتدا «ماهی کوچک» را دنبال کرده و می‌گیرند و سپس موقعیت را برای به دام انداختن «ماهی بزرگ» فراهم می‌کنند. دقیقاً رویکردی مشابه گرفتن پیاده‌ها قبل از مات کردن شاه در بازی شطرنج دارند.

 

5- یک شوق رقابتی در هر دو وجود دارد.
رسیدن به موفقیت در حقوق و شطرنج نیازمند رقابت است. همانطور که در دانشکده‌های حقوق، یک سیستم رتبه‌بندی کلاسی برای دانشجویان وجود دارد، در شطرنج نیز  یک سیستم رتبه‌بندی برای بازیکنان در نظر می‌گیرند. حفظ تمرکز در شطرنج نیاز به اراده‌ و پشتکار دارد و این حس رقابتی بودن است که باعث افزایش اراده می‌شود.

 

شما در طی بازی شطرنج اغلب با فراز و نشیب هایی روبرو می‌شوید و گاهی باید با ناملایمات از جمله باخت کنار بیایید. به طور مشابه پرونده‌های حقوقی نیز ممکن است سال‌ها طول بکشد تا به سرانجام برسند و نیازمند اراده و پشتکار برای تداوم هستند.

از سوی دیگر هم شطرنج‌باز و هم وکیل باید از آمادگی بسیار خوبی برخوردار باشنددر شطرنج، گاهی اوقات شما می‌توانید فیلم بازی‌های حریف‌تان را در اینترنت پیدا کرده و با سبک بازی آن‌ها آشنا شوید. در قانون نیز شما برای موفق شدن در یک پرونده می‌توانید در مورد قاضی آن پرونده اطلاعاتی را کسب کرده و سپس رویکرد خود را بر اساس آن تغییر دهید.

 

 

در این شکی نیست که شطرنج برخلاف حرفه وکالت، به عنوان یک بازی در نظر گرفته می‌شود. احتمال خیلی کمی وجود دارد که شما یک وکیل را بیابید که مشابه پل مورفی در شطرنج به درجه استادی رسیده باشد. با این وجود، با قطعیت می‌توان گفت که بازی شطرنج باعث بهبود مهارت‌های فکری، ذهنی و رقابتی شده و این مهارت‌ها می‌توانند در تبدیل شدن شما به یک وکیل موفق‌تر نقش بسیار مهمی را ایفا کنند.

منبع: https://news.yahoo.com

سبد خرید