google-site-verification=ClKvL9nceJXf2LDBKz67HvG7EmBW-jeSH4MELDOj6U0
021-62806
​info@ariachess10.ir​​​​​​​
ساعت کاری: 8 الی 17

سه راهکار کلیدی برای بهبود مهارت های شطرنج

 

پایه‌ریزی نظم و انضباط: سه ایده کلیدی برای بهبود مهارت‌های شطرنج

 

شما در زندگی برای دستیابی به اهداف ارزشمند خود باید وقت و انرژی فراوانی را بگذارید. بهبود مهارت‌های شطرنج نیز از این قائده مستثنی نبوده و شما برای تبدیل شدن به یک شطرنج باز حرفه‌ای راه بسیار سخت و زمان‌بری را باید طی کنید. با وجود این که همه ما به این اصل که برای رسیدن به چیزهای ارزشمند باید تلاش زیادی کرد اعتقاد داریم، ولی باز هم به دلیل تنبلی ذاتی که ذهن انسان دچار آن است و تمایلی به کشیدن رنج و سختی ندارد، راه‌های آسان را انتخاب کرده و از هدف خودمان دورتر و دورتر می‌شویم.

 

ناوال یک بار گفت

"همه خودیاری به «انتخاب بلندمدت نسبت به کوتاه‌مدت» خلاصه می‌شود."

بنابراین سوألی که باید اینجا از خودمان بپرسیم این است که ما چطور می‌توانیم خودمان را به انجام کارهای سختی وادار کنیم که در درازمدت از آن‌ها نتیجه می‌گیریم. شما می‌توانید از سه ایده اصلی که در این مقاله به آن‌های اشاره می‌شود برای پیشرفت در شطرنج و یا هر چیز مورد علاقه خود، استفاده کنید:

  • برای خود چالش‌های مختلفی ایجاد کنید.
  • همواره خودتان را مسئول بدانید.
  • اعتماد به نفس خودتان را افزایش دهید.


با بکار بردن این سه ایده، شما می توانید پایه ای از نظم و انگیزه را برای خود ایجاد کنید که با تکیه بر آن‌ در سفر تبدیل شدن به یک نابغه شطرنج بر مشکلات و موانع غلبه کرده و راه را گم نکنید. شما در این سفر با شکست‌ها و چالش‌های مختلفی روبرو خواهید شد و در مواقعی آنقدر این سفر سخت می‌شود که شما را به ناامیدی سوق خواهد داد. اما شما با متعهد شدن به طی کردن کامل مسیر و تمرکز بر اهداف بلندمدت خود می‌توانید این سفر پر چالش و جذاب را به سرانجام رسانده و به یک شطرنج‌باز بهتری تبدیل شوید. 

 

 

1- خودتان را وارد چالش‌های مختلفی کنید (با تعیین پاداش و مجازات)

یکی از عادت‌هایی که با ورود به عصر دیجیتال گریبانگیر اکثر افراد شده است، گذراندن وقت گرانبهای خود در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت است. دسترسی سریع به اطلاعات مختلف و یا سهولت در تماشای انواع ویدیوها آنقدر جذاب و اغواکننده است که ما بدون این که متوجه شویم زمان زیادی را برای این کار اختصاص می‌دهیم. یکی از چالش‌های بسیار مفید و البته سخت برای غلبه بر این عادت "سم‌زدایی دیجیتال به مدت 30 روز" است.

- سم‌زدایی دیجیتال 30 روزه

به شما پیشنهاد می‌کنم کتاب بسیار عالی و ارزشمند کال نیوپورت به نام "مینیمالیسم دیجیتال" را حتماً مطالعه کرده و یک چالش 30 روزه سم‌زدایی دیجیتال را شروع کنید. نتایج رادیکال نیاز به تغییرات اساسی دارد بنابراین در این چالش شما باید همه برنامه‌ها را از تلفن خود حذف کرده (به طوری که فقط پیامک و تماس معمولی امکان‌پذیر باشد)، و نباید از محتوای دیجیتالی به مدت 30 روز متوالی استفاده کنید.

بعد از مدتی شما متوجه می‌شوید چیزی که قبلاً به نظرتان غیرممکن به نظر می رسید، با یک تصمیم سخت اما نسبتاً ساده برای انجام چالش، به واقعیت تبدیل شده است. شما باید قوانین واضحی را برای این چالش تعیین کنید مانند دادن پاداش برای پیروی از این قوانین و  تعیین مجازات برای هر گونه اشتباه در انجام آن‌ها، تا بتوانید راحت‌تر با این چالش کنار آمده و آن را انجام دهید. شما با انجام این کار جادویی می‌توانید استفاده از تلفن و تلویزیون خود را به میزان 90 درصد کاهش دهید و به طور ریشه‌ای از شر همه این عادات ناخوشایند خلاص شوید.

یکی از نتایج لذت‌بخش انجام این چالش این است که شما بیشتر احساس شادی و آرامش خواهید کرد و استرس کمتری را تحمل خواهید کرد. بنابراین شما با سم‌زدایی دیجیتال نه تنها بهره‌وری خود را افزایش خواهید داد، بلکه سلامت روح و روان شما نیز تضمین می‌شود.

 

 

2- خودتان را مسئول بدانید.

اگر دقت کرده باشید زمان‌هایی که تنها نیستید و یا افراد دیگر را در جریان کارهای سخت خود قرار می‌دهید،  راحت‌تر می‌توانید بر مقاومت خود در برابر انجام ندادن آن کارها غلبه کرده و انجام‌شان دهید. از این رو پیشنهادی که به شما می‌کنیم و می‌تواند به شما کمک کند این است که کارهایی را که قصد انجام آن‌ها را دارید ولی در حال حاضر اقدامی برای آن‌ها نکرده‌اید را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید و خودتان را مسئول پاسخگویی به آن‌ها بدانید.

به عنوان مثال اگر یک کار بیهوده و وقت‌گیر را انجام می‌دهید می‌توانید علناً به دوستان و اطرافیان خود اعلام کنید که این کار را نمی‌خواهید برای مدتی به عنوان مثال به مدت 30 روز انجام دهید و اگر احیاناً انجام دادید جریمه سختی را برای خودتان در نظر بگیرید. اگر شما تصمیم به انجام یا انجام ندادن کاری گرفته باشید و آن را فقط خودتان بدانید احتمال اینکه به راحتی در معرض وسوسه قرار گرفته و در پایبندی به آن تصمیم کوتاهی کنید بسیار بیشتر از زمانی است که افراد دیگر از تصمیم شما آگاهی دارند، زیرا کسی نیست که به شما یادآوری کند که باید بر تصمیم خود پافشاری کنید. 

در حالتی که تعدادی از افراد از تصمیم شما خبر دارند و شما در عمل به آن کوتاهی کنید نه تنها آن افراد را ناامید خواهید کرد بلکه باید متحمل جریمه‌ای که برای خود تعیین کرده‌اید هم بشوید.

 

 

3- اعتماد به نفس خود را بسازید.

همانطور که شاعر پرآوازه، فردوسی، می‌گوید: "دو صد گفته چون نیم کردار نیست"، شما نباید انتظار داشته باشید که فقط با خواندن و تکرار این پاراگراف‌ها بتوانید به یک آدم موفق و کامل تبدیل شوید. انجام کارهای سخت همانطور که از نامش پیداست، سخت است و شما باید با پشتکار و آرام آرام مهارت‌های شطرنج خودتان را مانند تمرینات یک ماهیچه تقویت کنید. هر بار که شما یک کار سخت اما درست و بجا را انجام می‌دهید، مهارت شما هم همانند یک عضله کمی قوی‌تر می‌شود و همزمان با آن اعتماد به نفس شما نیز برای انجام کارهای سخت‌تر بیشتر خواهد شد.

ابتدا باید قدم به قدم پیش بروید تا بتوانید در آینده‌ای نه چندان دور به آسانی تمرینات سخت را حل کنید. در آغاز و برای افزایش اعتماد به نفس خود، باید هدف را بر این بگذارید که به نقطه‌ای از اطمینان برسید که واقعاً می‌توانید کارهای سخت را انجام دهید. برای رسیدن به این نقطه باید از کارهای کوچک شروع کرده و به تدریج سختی کار را افزایش دهید.

 

- از کارهای کوچک شروع کنید

احتمالاً از بسیاری از افراد موفق شنیده‌اید که مدیتیشن چگونه توانسته است به آن‌ها در مسیر موفقیت کمک کند. می‌توانید برای خود یک چالشی را ایجاد کنید که در آن یک بار در روز مدیتیشن انجام دهید. خواه این مدیتیشن بسیار کوتاه و در حد این باشد که بنشینید، چشمهایتان را ببندید و روی تنفس خود تمرکز کنید.

با انجام این کار به مرور و شاید در مدت یک هفته بتوانید در انجام کارهای خودتان پیشرفت قابل توجهی داشته باشید. حال می‌توانید به آرامی مدت زمان مدیتیشن خود را افزایش دهید.

 

- یک عادت جدید ایجاد کنید.

در اینجا از یک مثال شطرنج استفاده می‌کنیم تا به درستی بتوانید ایجاد یک عادت جدید را درک کنید. به عنوان مثال شما می‌خواهید یک عادت حل تاکتیکی در خود ایجاد کنید. ایجاد این عادت شبیه به مدیتیشن است، مردم می‌دانند که خیلی کمک کننده است ولی چندان سرگرم کننده نبوده و انجام آن آسان نیست. 

پس شما برای شروع باید از کم شروع کنید، به مدت یک هفته با تمرکز بالا فقط 1 پازل تاکتیکی را در روز حل کنید. راه‌حلی که برای حل پازل در ذهن دارید را قبل از اجرای حرکت یادداشت کنید. سپس راه‌حل خودتان را با راه‌حلی که در کتاب گفته شده است مقایسه کرده و اگر راه‌حل تان اشتباه بود، متوجه آن شده و یادداشت برداری کنید که در دفعات بعد اشتباهات خود را تکرار نکنید.

بعد از گذشت یک هفته، برای هفته بعد تعداد پازل‌هایی که در روز حل می‌کنید را به 5 عدد افزایش دهید. بعد از مدتی آنقدر عضله تاکتیکی شما قوی می‌شود که می‌توانید در مدت زمان بسیار کم راه‌حل هر پازل را پیدا کنید. اگر بتوانید این عادت را در خود نهادینه کنید، مهارت‌های شطرنج شما به سرعت تقویت خواهد شد.

 

 

چکیده مطالب

همانطور که همه ما می‌دانیم، بهبود مهارت‌های شطرنج کار سختی است. کلیدی‌ترین راه حل برای پیشرفت شما در شطرنج این است که خودتان را وادار به انجام کارهایی بکنید که در درازمدت مفید بوده و به شما در این راه کمک می‌کنند مانند حل موقعیت‌های دشوار یا تجزیه و تحلیل بازی های از دست رفته خود.

سه روش وجود دارد که می‌تواند چراغ راهنمای ما در تبدیل شدن به یک شطرنج‌باز حرفه‌ای باشد. اگر بتوانیم فقط از یکی از این روش‌ها استفاده کنیم احتمال انجام کارهای سخت اما درست را به نحو چشمگیری افزایش خواهیم داد و در آینده نه چندان دور رتبه ما به شدت افزایش خواهد یافت.

تنظیم چالش ها
خودم را مسئول بدانم
ساختن اعتماد به نفسم
با بکار بردن این ایده‌ها در آینده‌ای نه چندان دور، دوستانتان از شما خواهند پرسید "چطور توانسته‌اید در مدت زمان کم اینقدر قوی شوید؟" و شما با لبخند پاسخ خواهید داد که: "من با فریب دادن خودم توانستم کارهای سخت اما درست را انجام دهم".

تصمیمات سخت منجر به زندگی آسان و تصمیمات آسان به یک زندگی سخت منتهی می‌شود.
 

 

منبع: nextlevelchess.blog

سبد خرید