google-site-verification=ClKvL9nceJXf2LDBKz67HvG7EmBW-jeSH4MELDOj6U0
021-62806
​info@ariachess10.ir​​​​​​​
ساعت کاری: 8 الی 17

ضرورت آموزش شطرنج در مدارس

بازی شطرنج علاوه بر رقابتی بودن یک بازی بسیار استراتژیک است و از این رو برای کسب مهارت بالا شما نیاز به سال‌ها تلاش و تکرار دارید. از این رو شما باید آموزش شطرنج به فرزندان خود را در سنین پایین و حتی زیر 5 سال شروع کنید. ما در مدرسه شطرنج اندیشه ( آریا ) در تمامی سنین پذیرای فرزندان عزیز شما هستیم .

دلایل بسیار زیادی برای یادگیری شطرنج وجود دارد. ممکن است از خودتان بپرسید اگر یادگیری شطرنج برای بچه‌ها خوب است پس نباید در مدارس نیز تدریس ‌شود؟

دلایل بیشماری برای گنجاندن بازی شطرنج در برنامه درسی دانش‌آموزان و آموزش آن در مدارس وجود دارد. علاوه بر تقویت و آموزش مغز، یادگیری مهارت‌های اساسی زندگی از مهم‌ترین مزایای آموزش شطرنج در مدارس است. مهارت‌هایی که می‌تواند کودک شما را در آینده به یک فرد موفق و سازنده در زندگی تبدیل نماید.

ما در این مقاله چرایی آموزش شطرنج در مدارس را به شما پاسخ خواهیم داد. این که چرا یادگیری شطرنج در سنین پایین می‌تواند به رشد روانی و اجتماعی کودکان کمک نماید. پس با مدرسه شطرنج اندیشه همراه باشید تا از مزایای بیشمار یادگیری شطرنج و لزوم آموزش آن در مدارس آگاه شوید.

 

 

 

  • بهبود مهارت‌های خواندن و ریاضی

تاکنون پژوهش‌های بسیاری در رابطه با مزایای فکری و ذهنی شطرنج انجام شده است که همگی بر نقش مؤثر آن بر بهبود مهارت‌های حل مسأله تأکید دارند. شطرنج موجب افزایش عملکرد کودکان در مهارت خواندن، نوشتن، حل مسأله و ریاضی می‌گردد.

پژوهشی که بر روی دانش‌آموزان مدرسه‌ای در ایالت تگزاس انجام گردید تأیید کننده این مطلب است. در این پژوهش که توسط یک معلم صورت گرفت مشخص گردید که در آزمون‎‌های خواندن و ریاضی، امتیاز 5 دانش‌آموز که شطرنج بازی می‌کردند به ترتیب 4.3 و 4.4 بالاتر از دیگر همسالانشان بود که شطرنج بازی نمی‌کردند.

 

  • بهبود مهارت‌های نوشتن خلاق و تفکر انتقادی

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته و تجارب ما در مدرسه شطرنج اندیشه به نظر می‌رسد که مزایای روانی آموزش شطرنج به کودکان پایانی نخواهد داشت. پایان نامه دکتری انجام شده در برادفوردِ پنسیلوانیا یکی از پژوهش‌های اثبات کننده این موضوع است.

آقای رابرت فرگوسن از مدرسه شطرنج آمریکا شرح می‌دهد که چگونه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه پس از 60 ساعت بازی، امتیازات بیشتری در آزمون‌های روانشناختی کسب کرده‌اند. این دانش‌آموزان تنها با انجام 60 بازی شطرنج توانستند 35 درصد در آزمون نوشتن خلاقانه و 13 درصد در آزمون تفکر انتقادی امتیاز بیشتری را کسب نمایند.

 

  • افزایش احتمالی سطح IQ

یادگیری شطرنج یکی از راه‌های اثبات شده برای افزایش قدرت مغز و بالا بردن سطح IQ است. در یک پژوهش صورت گرفته مشخص گردید که شطرنج می‌تواند به میزان قابل توجهی در افزایش ضریب هوشی کودکان نقش داشته باشد.

برای مثال بررسی انجام شده بر روی 4000 دانش‌آموز کلاس دوم در ونزوئلا نشان داده است که تنها پس از 4 ماه انجام بازی شطرنج، افزایش قابل توجهی در نمرات IQ این دانش‌آموزان مشاهده شده است.

 

 

 

  • بهبود مهارت‌های اجتماعی

در بازی شطرنج طبق قانون بازیکنان باید قبل از بازی به یکدیگر دست بدهند، به همدیگر احترام بگذارند و به شکل هدفمند موجب حواس‌پرتی حریف خود نشوند. در مدرسه شطرنج اندیشه این مهم نیست که یک نفر مسابقه را چقدر بد باخته است، مهم این است که به دنبال باخت هرگز با عصبانیت مسابقه را ترک نکند!

پایبندی به این اصول در بازی های مدرسه شطرنج اندیشه ، نشان می‌دهد که یادگیری آن علاوه بر مزایای فکری و ذهنی، ویژگی‌های اجتماعی مثبتی را نیز به همراه دارد. دانش‌آموزان می‌توانند از همان سنین پایین ارزش‌هایی چون احترام، همکاری و نظم را از طریق بازی شطرنج بیاموزند که یادگیری این مهارت‌های زندگی برای آینده آن‌ها بسیار مفید است.

 

  • بهبود عملکرد حافظه 

بازی شطرنج به عنوان تمرینی سخت برای تقویت مغز عمل می‌کند. این بازی فرصتی را برای دو نفر فراهم می‌آورد که نتایج تصمیمات خود را در مدت زمان کم مشاهده نمایند. از این رو به دانش‌آموزان کمک می‌کند که برای یک انتخاب صحیح، بیاموزند که چگونه از قبل برنامه‌ریزی کرده و از منطق خود برای رسیدن به نتیجه مطلوب استفاده کنند.

پژوهش‌های دکتر دایان هورگان، رئیس دانشکده مشاوره و روانشناسی آموزشی دانشگاه ممفیس در تنسی نشان می‌دهد که یادگیری شطرنج نه تنها در بهبود حافظه دیداری نقش دارد بلکه موجب افزایش توانایی استدلال فضایی دانش‌آموزان می‌گردد.

 

 

 

  • افزایش مهارت‌های تفکر استراتژیک

کودکان برای این که بتوانند در آینده وظایف بزرگ‌تری را بر عهده بگیرند از همان ابتدا باید بیاموزند که چگونه می‌توان یک «طرح حمله» ایجاد کرد. آن‌ها باید بتوانند راه‌های منطقی و گام به گامی را برای رسیدن به هدف خودشان ترسیم کنند.

آموزش شطرنج در مدارس فرصتی است که به دانش‌آموزان برای دستیابی به این منظور داده می‌شود. چرا که در طی بازی، بازیکنان برای برنده شدن باید یک نقشه استراتژیک را برای خود ترسیم کرده و با موفقیت آن را اجرا نمایند.

 

 

  • آموزش اخلاق و منش ورزشی

به دلیل این که در بازی شطرنج معمولاً یک برنده و بازنده مشخص وجود دارد، دانش‌آموزان تبدیل به یک ورزشکارانی با اخلاق‌تر می‌شوند که با وقار و فروتنی پیروز شده و یا می‌بازند. به دلیل این که آن‌ها نیروی کار آینده هستند این اخلاق‌مداری یک ابزار ارزشمند برای آن‌ها خواهد بود.

بازی شطرنج به تدریج به آن‌ها می‌آموزد که چگونه شکست و از دست دادن را بپذیرند و نسبت به اهمیت پشتکار در مواجهه با مشکلات آگاه شوند.

 

 

 

  • بهبود میزان تمرکز

دامنه توجه و تمرکز بسیاری از کودکان کوتاه است به گونه‌ای که به راحتی خسته شده و با کوچک‌ترین عامل حواس‌پرتی تمرکز خود را از دست می‌دهند. اینجاست که یادگیری بازی‌های فکری مانند شطرنج که نیاز به تمرکز بالا دارند می‌تواند بسیار مفید باشد. در بازی شطرنج دانش‌آموزان مجبور هستند برای مدت زمان طولانی‌تری تمرکز داشته باشند که این امر به بهبود تمرکز آن‌ها کمک زیادی می‌کند. یادگیری نحوه تمرکز کردن بر روی یک موضوع خاص باعث بهبود عملکرد تحصیلی و رفتار اجتماعی کودکان می‌شود.

 

  • بهبود مهارت‌های تصمیم‌گیری

شطرنج بازی تصمیم‌هاست، کودک نه تنها باید تصمیم بگیرد که چه حرکتی را انجام دهد، بلکه باید تصمیم بگیرد که چگونه زمان خود را مدیریت کند و در چه زمانی از حس درونی خودش پیروی کند. از جمله مهارت‌های تصمیم‌گیری عملی، مدیریت زمان و استفاده از شهود است که یادگیری این موارد برای دانش‌آموزان بسیار ضروری است.

یادگیری این مهارت‌ها به کودکان کمک می‌کند که در آینده بتوانند در هر محیط کاری به صورت حرفه‌ای عمل کنند. این مهارت‌ها به شما این توانایی را می‌دهد که موقعیت‌های ناسالم و یا ناامن را چه در زندگی شخصی و چه در حرفه خود تشخیص داده و از آن‌ها دوری کنید.

 

  • آموزش انعطاف‌پذیری و چگونگی آرام ماندن تحت فشار و شرایط سخت

در بازی‌های زمان‌بندی شده مانند شطرنج، دانش‌آموزان باید با توجه به موقعیت فعلی خودشان بر روی تخته شطرنج، و قبل از این‌که زمان تعیین شده برای حرکت دادن مهره‌شان به اتمام برسد، حرکت مناسب خود را انجام دهد.

در این موقعیت‌ها دانش‌آموز یاد می‌گیرد که با حفظ آرامش خود، به روش و سناریوی مناسب برای حرکت دادن مهره بیاندیشد. گرفتن تصمیمات آگاهانه و سنجیده تحت فشار و موقعیت‌های سخت، می‌تواند به کودکان شما کمک کند که در زندگی آینده خود تصمیمات مهم و درستی بگیرند.

 

 

 

  • کاهش احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های تحلیل‌برنده مغز

طبق پژوهش‌های انجام شده، کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل، بیماری آلزایمر و سایر بیماری‌هایی که ممکن است در آینده فرد به آن مبتلا شود از جمله فواید بازی شطرنج است.

بازی شطرنج به رشد مغز و تحریک سالم نورون‌هایی که فرستنده سیگنال از مغز به سایر نقاط بدن هستند، کمک می‌کند. زمانی که این فرایند به طور مطلوبی کار کند، مغز به مرور زمان قوی‌تر و سریع‌تر خواهد شد.

شانس ابتلا به برخی از بیماری‌های تحلیل برنده مغزی در کودکانی که بازی شطرنج را در سنین پایین در خانه یا مدرسه آموزش دیده و تا بزرگسالی آن را رها نکرده و به طور مرتب انجام می‌دهند، بسیار کاهش می‌یابد.

 

  • بهبود در مهارت‌های تشخیص الگو

دانش‌آموزان مدرسه شطرنج اندیشه که عادت به بازی شطرنج دارند به راحتی می‌توانند الگوهای مختلف را تشخیص داده و پاسخ مناسبی به آن‌ها بدهند. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بازی شطرنج، تشخیص درست الگو است.

حرکت هر کدام از مهره‌های شطرنج منحصر به فرد و خاص است. آگاهی از الگوهای حرکتی مختلف مهره‌ها و پیامدهای بالقوه‌ای که هر حرکت می‌تواند داشته باشد به تدریج باعث رشد مهارت تشخیص الگو در دانش‌آموزان می‌شود. این مهارت می‌تواند به کودکان در خواندن نوشته‌ها، شناسایی افراد مختلف، بازیابی اشیاء و دنبال کردن دستورالعمل‌ها کمک کند.

 

  • آموزش صبور بودن

میانگین تعداد حرکات بازی شطرنج حدود 40 حرکت است که هر حرکت را باید پس از محاسبه و برنامه‌ریزی دقیق انجام داد. تکمیل و پایان بازی شطرنج ممکن است بین 20 دقیقه تا چندین ساعت به طول بیانجامد که نیازمند صبر و شکیبایی بسیاری است.

برنامه‌ریزی دقیق حتی برای انجام یک حرکت به مرور می‌تواند صبور بودن را به کودکان بیاموزد که یک مهارت کلیدی مهم برای موفقیت در بزرگسالی است.

 

  • فرصتی برای شرکت دانش‌آموزان در سرگرمی‌های آموزشی

یک راه مناسب برای شرکت کردن بچه‌ها در بازی‌های آرام، بدون سر و صدا و عاری از خشونت‌های رایج در بازی‌های سرگرمی آنلاین، ترغیب آن‌ها به بازی شطرنج است.

شطرنج برای آن‌ها این فرصت را فراهم می‌کند که برای مدتی هر چند کوتاه از دستگاه‌های دیجیتال جدا شوند. علاوه بر این بتوانند از یک بازی سرگرم‌کننده و در عین حال تحریک کننده ذهن، لذت ببرند.

 

  • یک بازی بسیار سرگرم‌کننده

یکی از بهترین دلایل بازی شطرنج در مدرسه، سرگرمی و همراه شدن آن با آموزش است. کودکان از همان ابتدا باید بیاموزند که چگونه باید بین کار و بازی تعادل مناسبی برقرار کنند.

این که دانش‌آموزان بدانند همانند آموزش و مطالعه یک مکانی هم برای سرگرمی در مدرسه وجود دارد، می‌تواند راهی عالی برای یادگیری این تعادل باشد. در هر صورت در زندگی همه چیز باید در تعادل و هماهنگی با یکدیگر باشد.

 

 

سخن آخر

موارد گفته شده در بالا، حداقل دلایلی بود که برای گنجاندن آموزش شطرنج در مقطع ابتدایی و دبیرستان به آن‌ها اشاره شد. شطرنج نه تنها مغز را آموزش داده و تربیت می‌کند، بلکه مهارت‌های زندگی مورد نیاز برای تبدیل شدن کودک به یک انسان موفق و سازنده را نیز آموزش می‌دهد.

مزایای روانی و اجتماعی فراوانی برای بازی شطرنج به اثبات رسیده است که بر لزوم آموزش آن در مدارس تأکید می‌کند.

پس از همین امروز شروع کنید، با ثبت نام در مدرسه شطرنج اندیشه ، تخته و مهره‌ها را آماده کرده و به استقبال یک بازی سرگرم‌کننده با فرزند خود بروید و از آن لذت ببرید. شطرنج نه تنها می‌‌تواند بین شما و فرزندتان یک ارتباط دوستانه برقرار کند بلکه از راه‌های مختلف که نمی‌توان تصور نمود، باعث رشد ذهنی و روانی او می‌گردد.

 

منبع: www.gamesver.com

سبد خرید